Yoga Nidra – heilzaam, zeker in deze tijd

Ademtherapie

Op dit moment is er veel disbalans in de wereld als gevolg van een actief virus. In korte tijd was er opeens veel angst-energie en onzekerheid voelbaar in de atmosfeer waarin je zomaar meegesleurd kan worden of op een of andere manier van uit balans kan raken. Yoga Nidra kan je helpen enerzijds weer te ontspannen, anderzijds al wat naar boven komt aan (bijvoorbeeld) angst te doorbreken en uiteindelijk op te lossen.

VEEL MEER DAN ALLEEN EEN DIEPE ONTSPANNING

De Yoga Nidra wordt vaak gezien als een diepe ontspanning. Wat vele mensen niet beseffen is dat het veel meer is dan een diepe ontspanning.

Tijdens de Yoga Nidra word je via een stem steeds dieper in een staat van gewaarzijn gebracht, waardoor je uiteindelijk in je onderbewuste terecht komt. Dit is plek waar al je indrukken vanuit het verleden zijn opgeslagen, ook wel de zaadjes genoemd. Die zaadjes kunnen rijpen tot actieve gedachtes waarvan de trigger meestal uit je omgeving komt.  

Door de Yoga Nidra ben je in staat om zowel de indrukken (zaadjes) die al in beweging zijn, als de indrukken die nog tot wording kunnen komen op te lossen of te veranderen.

SANKALPA

En dít is de kracht van de Yoga Nidra. Door de zaadjes (indrukken) op te lossen of te veranderen kan je ook je persoonlijkheid en karakter beïnvloeden. Oude gewoontes, overtuigingen, concepten, karaktertrekken en verslavingen kunnen doorbroken worden.

En dit doe je door gebruik te maken van een SANKALPA. Een Sankalpa gebruik je omdat je ergens mee wilt stoppen.

Sankalpa kan je vertalen als besluit, voornemen of affirmatie. Het is een kort zinnetje die de diepe lagen van het onderbewustzijn beïnvloedt.

Een Sankalpa is als een gereedschapje dat tijdens de Yoga Nidra de indrukken (zaadjes) die aanwezig zijn in het onderbewuste oplost.

En het werkt echt!

EFFECTEN VAN DE YOGA NIDRA

De Yoga Nidra kan je op elk tijdstip van de dag beoefenen. Voor het slapen voor een betere nachtrust (makkelijker in slaap komen, diepere en meer droomloze slaap).

Wanneer het jouw intentie is om via een Sankalpa een onbalans op te lossen, is het aan te raden om de Yoga Nidra in de ochtend te beoefenen en kan het gezien worden als een meditatie.

Aangezien je er energie van kan krijgen is het een fijne manier om op een bepaald tijdstip van de dag bij te tanken, bijvoorbeeld rond het middaguur of aan het einde van de dag als je nog een avondprogramma hebt.

Korte opsomming van de uitwerking:

•         Slaap inhalen: werkt ontspannend en activerend gelijk

•         Slaapgedrag: beter in- en doorslapen, minder dromen

•         Concentratie en gezondheid verbetert

•         Innerlijke rust en stress verlagend

•         Verandering in gedrag en karakter vanwege de Sankalpa

•         Sympathisch zenuwstelsel komt tot rust voor fysieke ontspanning

•         Intuïtie en onderscheidingsvermogen groeit

Deel :

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter

Andere posts :