Vraag van een leerling:

Yoga Centrum de Haan Bussum asana

“Soms heb ik ’s avonds na een werkdag geen zin om naar de yogales te gaan, ook al weet ik dat ik me daarna juist prettig en ontspannen voel.”

Dit is herkenbaar voor velen. Wellicht vraag je je af hoe dat komt en wat je er aan kan doen.

Wanneer je een mentaal en/of fysiek inspannende dag hebt gehad is er veel adrenaline vrijgemaakt in je lichaam. Daardoor zullen de invloeden van de inspanningen nog een poosje na-ebben. Op het moment dat je dan even gaat zitten, reageert het lichaam met een gevoel van vermoeidheid (omdat het de spanning aan het loslaten is). De meest voorkomende gedachte (mentale reactie) is dan: ‘Ik heb het even gehad, ik doe niks meer’. Herkenbaar?

Wat er op dat moment aan de hand is, is dat je adrenalinepeil nog relatief hoog is. De hormonale tegenhangers serotonine, nodig om weer tot rust te komen, en endorfine, dat een gevoel van tevredenheid geeft, zijn nog relatief laag.

Wanneer het adrenalinepeil te hoog is, en zowel lichaam als geest nog niet voldoende tot rust zijn gekomen, blijft er een ontevredenheidsgevoel. Dat maakt ons passief. De vermoeidheid neemt nog eens extra toe door een grote avondmaaltijd. Daardoor gaat er veel energie en bloed in de spijsverteringsorganen zitten en neemt de vermoeidheid toe.

Juist na zo’n inspannende dag heeft je lichaam het nodig om de opgebouwde spanning fysiek te ontladen. Naar de yogales gaan is dan een hele goede kans voor herstel. Met het beoefenen van de ãsana’s breng je niet alleen lichaam en geest tot rust doordat je de spanning (overenergie) ontlaadt. Ook de biochemische balans (o.a. hormoonbalans) herstelt sneller. Daardoor komen o.a. serotonine en endorfines vrij en keert de rust terug.

Conclusie:

  1. Je gevoel is logisch!
  2. Investeer in jezelf door toch naar de yogales te gaan, om lichaam en geest zodoende te laten herstellen en in balans te brengen.
  3. Het beste is een lichte maaltijd te nuttigen voor de les, minimaal anderhalf uur van te voren.

“Het lichaam heeft een zeer intelligent en krachtig zelfhelend vermogen. Door de combinatie van ãsana’s, juiste adembeweging en de rustmomenten ertussen, kan dit vermogen optimaal werken en herstel van lichaam en geest tot stand brengen.”

Deel :

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter

Andere posts :