Meditatie voor dummies: deel 2

Centrum de Haan Yoga en Meditatie Mala

Na in onze eerdere blog geleerd te hebben wat meditatie nu eigenlijk is, hoe het werkt en hoe je heel praktisch kunt beginnen, is de volgende stap, te weten waar meditatie nu eigenlijk over gaat. Wat betekent meditatie eigenlijk écht, en waar is het nu precies goed voor? Wat kan het me bieden in mijn dagelijks leven? Dit blog is voor alle dummies én niet-dummies!

Heb je al gemerkt hoe, wanneer je in meditatie gaat zitten, de wervelingen te pas en te onpas langskomen? Hoe de ene gedachte na de andere verschijnt, de ene herinnering na de ander of hoe bepaalde gevoelens verschijnen (en weer verdwijnen)? Deze wervelingen zijn onderdeel van je gehele systeem en zitten als energie opgeslagen in je fysieke en energetische lichaam. Als je de wervelingen in meditatie allemaal laat verschijnen en verdwijnen door rustvol gewaar (kijken zonder oordeel) te blijven, geef je je systeem de kans deze wervelingen ‘op te lossen’ en zich zo te zuiveren. Zodat je steeds meer helderheid creëert in je geest en je steeds helderder gaat ‘zien’.

Schouwen van het Zelf
Het schouwen van deze wervelingen doe je vanuit jouw vrijwillige ‘zelf’. Er is ook een onvrijwillig deel in je; het deel dat al die weerstanden oproept en je het liefst per direct laat stoppen met mediteren. Want dat deel van je wil het liefst niet veranderen, groeien of transformeren maar gewoon de dingen bij het oude vertrouwde houden. Jouw vrijwillige deel is er om je te laten groeien en hoe meer je mediteert, hoe meer je dit deel kracht geeft.

Op een gegeven moment kun je zo ver in je meditatie komen dat het onvrijwillige deel opgaat in het vrijwillige deel, dat vervolgens opgaat in dat wat je echt bent, het Zelf. Dit is de hoogste staat van meditatie, een staat die ook wel Samadhi wordt genoemd. Mocht je deze staat bereiken dan zal dit van zulk een grote invloed zijn op je, dat dit een leidraad in je leven zal worden.

De effecten van meditatie in het dagelijks leven
Echter gaat het niet om het eindresultaat maar om de weg ernaartoe. Zolang we ons nog in het proces van waarnemen bevinden, zuiveren we ons systeem niet alleen. Door ook je concentratievermogen te oefenen en dagelijks de stilte in jezelf op te zoeken zul je op een gegeven moment kunnen gaan merken dat je rustiger wordt van binnen, ook gedurende de dag, zowel mentaal als emotioneel. Ook kun je een toename van focus waarnemen, en doordat je je ware Zelf steeds meer de kans geeft naar buiten te komen, kom je steeds dichter bij jezelf te staan en dat brengt evenwicht. Hoe meer je deze dingen in jezelf ontwikkelt, hoe meer je nog meer ontwikkeling in jezelf versterkt!

“Aandacht is energie. Dat wat je aandacht geeft, groeit.”

Even overslaan?
In de periodes dat je je onrustig voelt, niet lekker in je vel zit of iets heftigs meemaakt, voel je je soms niet in een meditatie-bui. Soms kan er de neiging zijn hele periodes niet te mediteren. Echter is het juist in deze periodes nuttig om het wél te doen. Je lijkt soms even een drempel over te moeten om te gaan zitten, maar juist in een periode van chaos kan meditatie enorme verlichting geven. Ook wanneer je erg onrustig bent in je hoofd is dit zo; immers kun je met meditatie juist rust creëren in de onrust! En, zoals ook in het vorige blog uitgelegd, het gaat níet om het resultaat maar om de oefening. Dus stil worden hoeft niet. Laat je vooral niet weerhouden door die gedachte. Hoe ‘goed’ of ‘slecht’ je ook denkt dat het gaat, het feit dat je bent gaan zitten is al je winst.

Maar: mocht je nou tóch niet zijn gaan zitten voor je meditatie, blijf dan vooral zacht voor jezelf. Hoe meer je jezelf veroordeelt dat je ‘het nou wéér niet hebt gedaan’, hoe meer je de onrust in jezelf versterkt. Geef jezelf iedere dag een nieuwe kans, en vergeef jezelf wanneer je het nagelaten hebt.

Veel meditatieplezier!

P.S. Zin om door te lezen? Bekijk hier het derde (en laatste) deel van ‘Meditatie voor dummies’! Liever nog even teruglezen hoe je ook alweer begint? Lees hier het eerste deel (blog) van ‘Meditatie voor dummies’.

Deel :

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter

Andere posts :

6 boekentips voor je zomer!

Zin om tijdens je vakantieperiode geïnspireerd te worden? In het zonnetje, aan het zwembad of languit op de bank mooie en interessante verhalen tot je

Yogacentrum de Haan Bussum / maan en yoga

Vraag van een leerling:

‘Waarom slaap ik zo slecht met volle maan? En waarom voel ik me dan zo onrustig?’ Een veelvoorkomend verschijnsel! De verschillende standen van de maan

Centrum de Haan - yoga Bussum - lagen over de ziel - lagen van de ui

Meditatie voor dummies: deel 3

In deel 1 en deel 2 van dit drieluik over meditatie hebben we geleerd wat meditatie nu eigenlijk is, hoe simpelweg te beginnen en wat

Centrum de Haan - Dhyana Mudra - Yoga & Meditatie

Meditatie voor dummies: deel 1

Als je om je heen kijkt zie je het tegenwoordig steeds meer: meditatie. In yogascholen, op allerlei cursussen, tijdens retraites en zelfs online kun je