Loslaten in 3 stappen

Yogacentrum de Haan Bussum - Loslaten

‘Laat het los,’ ‘laat gaan, joh’ of ‘let it go!’ Het wordt je soms naar je hoofd geslingerd alsof het iets is wat je, hoppa, op commando kunt bewerkstelligen. Wat zou dat heerlijk zijn!
Maar kan dat wel? Wat is loslaten eigenlijk en, nog belangrijker, hoe ‘doe’ je het?

Wat is loslaten?
Als we het hebben over ‘loslaten’ dan hebben we het eigenlijk over de Levensenergie die door ons lichaam stroomt en die ontladen mag worden, net zoals de atmosfeer zich ontlaadt door onweer, of zoals een elektranet zich ontlaadt door een bepaalde aarding (anders ontstaat kortsluiting). In ons menselijk systeem bestaat als het ware een wat subtieler energetisch regulatiesysteem dat constant gevoed wordt met energie en constant energie ontlaadt, om in balans te blijven en optimaal te kunnen blijven functioneren. Loopt dit goed dan stroomt het en voel je je fit, levend en vitaal.

Wanneer we dingen bewust of onbewust vasthouden – denk aan gevoelens, gedachten of herinneringen – kan de energetische lading hiervan niet goed wegstromen en resulteert dit in over-energie. Deze blijft hangen in ons systeem en creëert een blokkade. De Levensenergie kan niet geheel meer doorstromen en dit kan spanning, onrust en andere fysieke, mentale en emotionele klachten veroorzaken.

De Stille Waarnemer
‘Laat los’ is makkelijker gezegd dan gedaan. In feite kunnen wij zelf niet loslaten, alleen het lichaam kan dat voor ons doen. Wij kunnen wel de voorwaarden scheppen zodat het lichaam kan gaan loslaten. En dat is nu net de oefening!

De beste manier om de weg voor het lichaam vrij te maken om los te laten is om de stille waarnemer van al die gedachtes, gevoelens en herinneringen te blijven. Dat wil zeggen dat je je er niet (meer) mee verbindt. Want wanneer je je gaat verbinden met de wervelingen (energie in de vorm van gedachten, gevoelens en herinneringen) zet je de energie vast. Dit doen we bijvoorbeeld door emotioneel ergens in te blijven hangen, maar ook door te overdenken, te analyseren, te piekeren of te proberen te verklaren. Ook de zogenaamde slachtofferrol is een gevaarlijk voorbeeld, net zoals het ontkennen of wegdrukken van wat er in je speelt.

Door de stille waarnemer te blijven, de wervelingen er gerust te laten zijn en ernaar te kijken alsof ze passerende wolkjes zijn aan een blauwe lucht, laat je de energie stromen. En dan kan het lichaam pas loslaten.

In feite kunnen wij zelf niet loslaten, alleen het lichaam kan dat voor ons doen.


3 stappen om de weg vrij te maken
Makkelijk gezegd, niet altijd makkelijk gedaan. Want hoe blijf je rustvol waarnemen in de hevigste situaties? Hoe houd je het hoofd koel wanneer er iets in je diepste wezen getriggerd wordt? Er zijn 3 heldere stappen die je hiervoor kunt inzetten. Deze zijn bedoeld om de voorwaarden te scheppen zodat jouw lichaam kan gaan loslaten.

  1. Gronden
    Om los te laten moet het lichaam de energie door kunnen laten stromen. Dit voor te bereiden noemen we ‘gronden’ of ‘aarden’. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, maar een van de meest effectieve en rappe manieren is het werken met de adembeweging.
    Let maar eens op je adem wanneer je je in een stressvolle situatie bevindt, wanneer je piekert, of ook wanneer je simpelweg met armen en benen over elkaar gevouwen zit op je stoel. Schiet de adembeweging omhoog, dan kan het lichaam niet goed gronden. Zakt je adembeweging tot diep in je bekken, dan kan het lichaam makkelijker gaan loslaten.

    Je kunt je natuurlijke adembeweging zo dus als meetinstrument maar ook als anker gebruiken. Door erop te focussen wordt je aandacht afgeleid van de wervelingen die in je omgaan, maar maak je tegelijkertijd wel contact met het lichaam en geef je je lichaam een teken dat het de energie mag laten stromen. Onderstaande oefening is zeer gemakkelijk toe te passen op bijna ieder moment van de dag, met groot effect.

    – Kom staan in Tadasana, voeten naast elkaar met een voetbreedte ertussen, knieën van het slot, borst open, palmen open naar voren, tong onderin je mond en je nek lang.

    – Breng je aandacht naar je adembeweging en laat die in eerste instantie van nature vloeien, zonder in te grijpen. Observeer waar de inademing begint en eindigt, en waar de uitademing begint en eindigt. Observeer wanneer de inademing overgaat in de uitademing, en observeer de stilte na de uitademing.

    – Dan span je op het eind van de uitademing lichtjes je sluitspieren aan. Als de uitademing afgelopen is, laat je de sluitspieren spontaan los en ontspan je je buik en bekkenbodem volledig.

    – De inademing komt vanzelf. Dit mag gerust even duren, laat je lichaam dit zelf uitvoeren. Laat de inademingsbeweging laag in het bekken beginnen.

    – Herhaal dit een aantal maal.

    Deze oefening kun je ook zittend doen (met rechte rug), liggend, staand, aan tafel, in de auto, tijdens het koken, tijdens het wachten op de trein, tijdens een vergadering, etc.

    Gronden is de eerste voorwaarde voor het lichaam om te kunnen ontladen. Zonder gronding zullen de volgende stappen niet veel voor je kunnen doen. Stay grounded!

  2. Stel jezelf mentaal open
    Je kunt nog zo je best doen op de yogamat, maar als je mentaal niet kunt openen zal het lichaam de energie niet los kunnen laten. Wat betekent mentaal openen? Met een open blik naar de dingen kijken. Het durven openstaan voor nieuwe ideeën, opvattingen en denkwijzen. Leren dat de dingen misschien anders zijn dan hoe jij ze altijd hebt gezien. Van standpunt of mindset durven veranderen. Vergeven.

    Dit doe je door simpelweg je eigen gedachtegang te observeren. Vaak hebben we een oordeel of zelfs vooroordeel klaar ten opzichte van situaties, mensen en verschijnselen. Dit deugt wel, dit niet, zo zit het, zo zit het heus niet, iemand die dat zegt is dom, iemand die zo doet is slecht, iemand die dat heeft is raar, iemand die zo praat is spiritueel, iemand die dat kan is knap, het leven werkt zo en echt niet zo, et cetera. We zitten vol met (voor)oordelen, geconditioneerd door ons gehele referentiekader aan genoten opvoeding, educatie, medemens, cultuur, maatschappij en ga zo maar door. Vanuit deze ideeën en overtuigingen reageren we vaak zo snel als het licht en zonder ons werkelijk bewust te zijn van deze programmering. Jezelf mentaal openstellen betekent de reacties die vanuit deze programmering komen te observeren. Wees eens de stille waarnemer van je gedachten over iets, van je woorden en je daden en van je perspectief op iets. En probeer daar met een objectieve blik naar te kijken en kijk of je jezelf toe kunt staan (eventueel) te veranderen. In feite geef je dan jouw systeem de ruimte om de energie door te laten stromen – gedachten, opvattingen en ideeën zijn immers ook energie. Op deze manier kan jouw lichaam ook deze over-energie, indien nodig, los gaan laten.

    Door te gronden kan deze over-energie afgevoerd worden.

  3. Meditatie
    De onmisbare stap op het spirituele pad. Meditatie is, indien je goed gegrond bent én tot mentale openheid bereid bent, de manier bij uitstek om los te laten. Tijdens meditatie oefen je rustvol gewaar te zijn en laat je de wervelingen stuk voor stuk passeren, wat er ook omhoog komt. Dit is eigenlijk het hele proces van loslaten: erkennen en accepteren dat iets er is, het er laten zijn (hoe oncomfortabel ook), je er niet mee bemoeien en het laten gaan. That’s it. Bij een goede aarding stroomt het dan vanzelf weg (dit kan overigens wel tijd nodig hebben).

    De adembeweging is een belangrijke factor bij het gronden en loslaten. Ook in meditatie zie je dit. De adembeweging wordt dan oppervlakkig en kort, maar met een steeds langere stilte na de uitademing. Het is deze stilte na de uitademing waarin het lichaam optimaal kan loslaten. In meditatie is hier veel ruimte voor.

    Wil je meer weten over meditatie, wat het is en hoe je simpel kunt beginnen? Lees ons blog-drieluik over meditatie: deel 1, deel 2 en deel 3.

Deel :

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter

Andere posts :

Yogacentrum de Haan Bussum - De ware essentie van Yoga

De ware essentie van Yoga

Wat betekent yoga nu echt? In een zee van diversiteit – denk aan het enorme hedendaagse aanbod aan yogastromingen– raak je soms het spoor van

6 boekentips voor je zomer!

Zin om tijdens je vakantieperiode geïnspireerd te worden? In het zonnetje, aan het zwembad of languit op de bank mooie en interessante verhalen tot je

Yogacentrum de Haan Bussum / maan en yoga

Vraag van een leerling:

‘Waarom slaap ik zo slecht met volle maan? En waarom voel ik me dan zo onrustig?’ Een veelvoorkomend verschijnsel! De verschillende standen van de maan

Centrum de Haan - yoga Bussum - lagen over de ziel - lagen van de ui

Meditatie voor dummies: deel 3

In deel 1 en deel 2 van dit drieluik over meditatie hebben we geleerd wat meditatie nu eigenlijk is, hoe simpelweg te beginnen en wat